söndag 4 juli 2010

Los caprifolbunt"

Tempot är lugnare här nu än det varit på länge, egentligen inte sedan sidan blev till och jag var lite yrvaken de första månaderna. Men kikade efter och bloggen är lite drygt två och ett halvt år så om vissa ålderssymtom ger sig till känna är väl inte det så konstigt.

Hornkammen är på sluttampen och under arbetet med den för några dagar sedan jag blev faktiskt så inspirerad att jag gjorde en kort instruktionsfilm som visar hur det ser ut då kammens tänder sågas fram.

video

Den ligger å plaskar på facebook också så många av er har väl redan haft möjlighet att kika.
Nu är det faktiskt så att det inte bar sig bättre än att jag lyckades bryta av en tand på den sista tandplattan precis efter jag lagt upp filmen på nätet(eller Internet för de som hellre ser det benämnas så). Är förvånad över mitt lugn den kvällen men ilskan rann mest av mig till förmån för viss trötthet som infann sig istället. Beslutet togs samma kväll att inte försöka finna på någon kompromiss utan att helt enkelt avlägsna nitarna och göra en helt ny tanplatta. Så det pysslar jag med nu alltså.

I övrigt är hornfodralet färdigställt, utan missöden, så efter den här lilla omvägen kommer det nog bli bra ändå. Hela kitet får till sist sen en egen liten läderväska att hänga i bältet i.

I väntan på bättre kan jag j också slänga med en liten bild på cotehardien tillsammans med sin väska och liljekonvaljkvist. Laskningen fick en smått ofrivillig röd infärgning och med oljan sedan blev jag jävla nöjd med lädrets färg, som inte återges särskilt bra här ;) Är i stort också nöjd med själva väskan i sig men den ger inte ett tillräckligt självsäkert intryck för att det skall kännas helt bra. Men.. skitsamma!

12 kommentarer:

historiskdrakt sa...

Aj satingens! Men det är klart att det kan gå sönder prylar när du spelar så ilsken musik i bakgrunden... Respekt för att du gör om det momentet av arbetet iaf.

Tycker som sagt att väskan ser bra ut, liten och behändig. Ingen sådan däringa väska av läder som annars skulle passa till en rustning...

slingerbult sa...

fin väska! Men mer cotehardiebilder åt folket!

Frej sa...

Ilsken? haha det där är ju flummysigt tunggung a´la Sabbath :)

http://www.youtube.com/watch?v=Cxqr8LKfU28
Det där däremot, det ä ilsken musik ;) å ganska rolig, verkligen noll självdistans på de grabbarna

Kul ni gillar väskan å det tunna smidiga materialet är nog det som tilltalar mig mest. ja kombinerat med formen också förstås

Andrea sa...

Jag måste bara säga att cotehardien är helt underbar, jag ser fram emot att se den på medeltidsveckan, kanske?
För att inte tala om kammen - när jag blir stor ska jag ge mig själv tiden att hålla på med alla hantverk som intresserar mig!

Sjukt inspirerande blogg!

Frej sa...

Tack så jättemycket Andrea! Det är bara att haffa mig om du får syn på mig där, int så värst folkilsken av mig, för det mesta i alla fall ;)

Tycker annars du skall hålla på med alla hantverk som intresserar dig precis hela tiden, inget att gå å vänta på :)

Andrea sa...

Okej, jag haffar dig! Du lär ju vara lätt att känna igen om du har den dära på dig. ;)

Jag sitter faktiskt nu med en egen cotehardie i miparti. Är på knapp 7 av typ 80, hehe.

Frej sa...

Låter bra det. är det nåt som går att se nånstans? brukar va kul å se folks olika tolkningar/varianter av samma typ av plagg

Andrea sa...

Inte än i alla fall... Däremot kommer det nog bli på facebook sen.
Och såklart medeltidsveckan. ;)

Vi kan diskutera lite tolkningar när vi ses (lägg märke till att jag sa när och inte om, haha). ;)

Frej sa...

å där ville jag säga, vadå facebook, va ä dä förnåt?
men det kan jag inte längre. fan fan fan

Andrea sa...

http://korsvirke.blogg.se/

Om du vill. Fast den är inte på långa vägar lika bra som din...om ett par år möjligtvis när jag lärt mig en massa.

Häng mig inte bara. :P

Frej sa...

Haha men du lugn för fan! :) bara för att jag å en del andra har några år bakom oss med att skriva om hantverkande, betyder det såklart inte att vi ser ner på folk som börjat nyss! Fan det är väl jättebra att det blir fler som ger sin syn på ämnet, eller livsstilen om man så vill ;)
Kör på bara, finns ingen anledning å va försiktig på det sättet.

Andrea sa...

Haha, okej. Det är inte långt till medeltidsveckan nu och jag är jättepepp på lite allt möjligt. Ses där!