söndag 15 augusti 2010

Fina sommar

Hej! Jag har vart å grejat lite, å är väl drabbad som så många andra nu de kommande dagarna av den årliga PMS:en. Gängse benämningen på tillståndet efter medeltidsevenemang, i det här fallet medeltidsveckan.
Åkte till Visby fyra gamla arkeologstudentkollegor och tillbringade veckans andra hälft i ylle, bräckvatten, viss mängd alkohol god mat och vätskebrist. Har vart hur jävla bra som helst och är för egen del djupt tacksam för alla fina människor man mött och deras beröm och inspiration. Jag fick en rejäl portion av det även förra året men den här gången var det bara helt tokgalet mycket. Främst har det ju kommit från folk man redan känner, "Hantverkskollegor" kan vi dra till med, vilket känns jättebra eftersom det är personer jag själv har all respekt för och vars hantverk jag beundrar, men självklart är det lika kul när det kommer från de personer som vågar sig fram och är nyfikna på vad de ser!
Ja... fan.
Lyckades nog förövrigt heja på nästan alla de jag velat, fast jag kände mig lite kluven ibland måste jag erkänna. Sådär som när man stöter på någon som man gärna vill gå iväg & sätta sig och prata med en stund, samtidigt som man gjort upp med någon annan om att ses varpå mitt upp i allt både en tredje och fjärde person dyker upp. Kände mig lite småohövlig där men det var väl förhoppningsvis bara egen känsla.


Ett par bilder på saker som figurerade innaför murarna.
Två styck ornerade slidor för ätset åt en återförsäljare. Jag har alltså gjort läderarbetet medan knivarna är från utlandet. Å sen mina patinor som är något skitigare nu än på bilden. Fungerade riktigt bra och jag varvade mellan dem och lädersulade hosor. Inga som helst problem att traska runt i på dagarna, som ju blir rätt långa med mycket traskande. Kändes mest märkligt att sätta på sig vanliga skor sen med stöd under hälen. Barfotasommar hjälper nog

Jag är förövrigt i full gång med mitt tjärbrännande vilket är en stor bidragande orsak till att det är så stilla här. Dessutom har jag hittat klara fördelar med facebook när det gäller att göra snabba hantverksuppdateringar men känner nu det är dags att kombinera de här två forumen och låta dem kompletera varandra istället för tvärtom. Ber lite grand om ursäkt för det fattiga innehållet här senaste tiden.

Men alltså återigen jättestort tack för alla komplimanger å fina ord de senaste dagarna, jag tycker det är skitkul även om jag inte är så yvig av mig känslomässigt :) men jag hoppas ni förstår det ändå!

6 kommentarer:

Andrea sa...

Det var jättekul att prata med dig, jag blev verkligen inspirerad så jag tänkte köra igång och känna på hornet imorgon. Får se vad det blir, jag tänkte bara känna lite på materialet först men det kanske blir något roligt i alla fall.

Jag tänkte höra av mig sen när jag ska börja med den första kammen, men vart är bäst att fråga då? Här? Via mail? Kanske till och med facebook? ;)

Frej sa...

Jo men detsamma! var förbannat rastlös där på kapitel så det var bra du dök upp på slutet ;)

Tjaaa.. mejl är väl bra för långa utläggningar men kanske egentligen smidigare med facebook. fast det spelar ju ingen som helst roll fråga vart du vill bara.

http://www.facebook.com/profile.php?id=100001097900677
det där kan kanske va jag.. mejl hittas väl där nånstans också

Mjödbjörn sa...

och vi som är med i gruppen "våga vägra facebook" uppskattar uppdateringen av hantverksbloggen

Andrea sa...

Vilken tur, hade du sagt till hade jag kunnat komma och "rädda" dig tidigare. :P

Som du nog vet är du addad på fb, så vi lär väl höras där snart.

Märkte innan idag att jag måste skaffa fler roliga verktyg...

Frej sa...

Haha ja det är bra Andrea :)

Just att skaffa verktyg är i sig inte särskilt roligt så se i största möjliga mån om du kan hitta dem på annat sätt än genom nyköp. Har en tendens att kosta skjortan annars.
Samtidigt är det klart att en del grejer måste man ha, som guldsmedssåg(iofs inte så dyrt) och bra rasp å fil. Inga maskiner dock förutom borrmaskin. Går förstås med hand där också men har ingen bra sån själv.

Andrea sa...

Vi har allt möjligt här hemma, utom just guldssmedssåg, så det får jag ta och skaffa en, och så länge alla får använda dom (alla i familjen) så slipper jag pröjsa och då är allt frid och fröjd. ;)