söndag 19 september 2010

Att vara en snart hel dörr

Helgen finito och tiden gick än en gång alltför snabbt! Fast det är ju bekant sedan länge  så varför bry sig egentligen. Gav mig kvart över ett igår kväll/natt, inte alls trött egentligen utan det var bara gôtt å hålla på till dess, men även när man kör såna helger blir färdiga resultatet inte så värst bedårande :) kvantitesmässigt alltså.


Men dörren känns faktikst riktigt bra nu! Det var ju uttaget för olika lås på båda sidor men vi hann klart med att lägga igen bägge och även börja skära profilerna så de stämmer överens med profilerna på de gamla delarna.
På bilden till vänster har jag skurit rent "såret" och sett till att vinklarna är hyfsat nittio grader, för enkelhetens skull. Mäter(jo faktiskt haha) sedan ut en fin furbit och börjar såga/yxa till den så den går att passa på plats.


Skär över- och nederkant sluttande så de gamla brädorna låser fast den. Det där heter ju något snyggt på fackspråk men kommer inte alls på vad jämt nu. "Dickson Slide" tycker jag det får heta nu bara för det, ett uttryck som härhör från fryntliga nybyggare borta i staterna.

Och sådär ser det ut på andra sidan dörra där jag börjat med profilen. Mörk bild tyvärr men det är så svårt att få in dagsljuset ordentligt in i snickarbon där. Måste se till å fixa det framöver så man kan uttnyttja det vackra ljuset bättre.

Här tycker jag vi har nått en bra nivå. Fota av en kamera!
Tyckte själv mest det var en kul idé men när en kompis nu gått igång som fan på den får jag väl se till att leda det i resultat också :)
Det är alltså min gamla systemkamera som en smal långhårig 17-åring gick & köpte en gång för längesen.
Då hatade han det faktum att den var silverfärgad och inte svart. Eftersom han ju gärna ville ha en svart förtjust i svart som han var. Men den var likförbannat silverfärgad & kort gick det väl att ta med den ändå. Gav mig sen med analogt fotande året jag flyttade till Uppsala eftersom motiven inte längre fanns kvar(fritt att tolka hur man vill vad orasken till det var).
Nu är det dock nya tider och jag har fått för mig att börja ta diabilder igen!
Började lite smått i Söderköping och har inte mindre än 11 foton på rullen. Rullen är på 36 foton så det vill till att dra på tempot lite om det skall bli nåt sebart.

Men även om åldern på killen är högre hatar han fortfarande den där djävla mesiga silverfärgen. Men inga tårar spilles för i senaste numret av Hemslöjden fanns bild på en röd broderad kudde och kort därefter satte han igång att måla sin kamera, som en liten röd kudde.
Fast jag har inte hunnit med några blommor än men det kommer.

Östra Ämterviks kyrka fotad från Värmlands största fornborg genom pappas nya S-kikare. Trodde det bara skulle bli gröt men det gick ju riktigt bra. Grönt grönt i glasverande sen.

Hör i bakgrunden nu nåt om att SD kanske tar sig över gränsen. 
Ja, möter jag någon av er & det visar sig att ni röstar så kommer jag helt seriöst att ge er på käften!
Det menar jag på fullt allvar.
Er andra tycker jag istället desto mer om, eftersom ni inte heller tycker om elaka känslolösa människor.

2 kommentarer:

Mikael sa...

Ut och knacka SD-are? Aha, så det var därför du plötsligt utvecklade en plötslig lust att kränga på dig rustning och gripa till vapen :P

Frej sa...

Haha ja det är klart :)
Du trodde väl inte att det låg ett seriöst intresse för historisk stridskonst bakom?