söndag 19 september 2010

Fion

Fasen nu satte jag mig för att skriva å så blev det helt tomt istället. Har gått å funderilat hela kvällen å pysslat med hantverk å te å planeranden men nu vart bortfluget.
Planen för dagen var i alla fall att greja med eldstålet och sen doppskon till storslidan. Nu skrev jag "storslidan" där men det tänker jag fan stå för. Skaftet till eldstålet hanns klart men istället för doppsko skar jag det sista på lagningsbiten för dörrn och limmade fast den för ett par timmar sen här. Kör på doppskolek imorrn istället.

Förmiddag
Second breakfast

Kort flashback två veckor tillbaka när jag sydde knivslidan

Å sen började det regna och jag lyssnade på Cornelis tills grannarna ramlade av och var på nåt märkligt sätt skitförbannad och jäkligt glad samtidigt. Inspirerad är nog gängse benämningen tror jag bestämt.

Å pappa tog fram en gryta

Å nu för det första är det sent och jag är nöjd med hur skaftet till eldstålet blev. Tyckte uppriktigt skit illa om det tidigare under dan men skärpte så till mig och tvingade fram formen jag kände. Nu är den slank & fin precis som originalet verkar ha varit.
För det andra fick jag se mina två knivar från hösten 08 vilka väldigt bra representerar vad jag höll på med förr innan allt reenactmenthantverk. Blev filosofisk där och undrar faktiskt lite då och då varför jag gör det ena eller det andra. Alla de här kopiorna på gamla fynd är ju inte riktigt mitt eget hantverk. Visst sätter man sin egen prägel på det och man känner väl igen sitt eget sätt att jobba gentemot om någon annan skulle ha gjort det. Men det är inte ens egen konst på det sätt som de två till vänster är. De knivarna har mitt formspråk & de har min ornamentik. De andra föremålen är det någon annan som formgivit. Jag bara kopierar och försöker nå så nära förlagorna som möjligt.
Men får jag ut något av det? Ger det mig tillräckligt saftiga tillfredsställande kickar för att det skall vara värt att hålla på?
Å för det tredje, vet ni hur jävla svårt det är att hålla fast kameran under hakan och fota med självutlösarn för att kunna ha båda händerna fria?

3 kommentarer:

Andrea sa...

Aldrig hört talas om stativ? ;)
Jag är med på tankegången där med om det ger en kick eller inte att inte göra sitt eget (sjukt flummig mening).

Kombon skitförbannad och jäkligt glad har jag nog aldrig varit med om. Kul att du kom över krisen. ;)

Frej sa...

Mjo.. men nu orkade jag inte ta fram det såhär sent(varför tiden på dygnet skulle spela roll har ja inte en blek om).

Du borde testa, det är jäkligt bra för kreativiteten faktiskt :)

Frej sa...

När när när skall jag göra ett nytt skaft till den där bandkniven?
fattar inte det skall va så svårt