onsdag 15 september 2010

Ur en kaffekopp

Snofs!
Har väl antytt det tidigare, både i ord och avsaknad av desamma(lägre tempo på skrivandet här alltså) att intresset för det här stället varit lite avkylt ett tag. Exakt varför vet jag inte men det är väl ganska naturligt egentligen för allt såntdär går ju i cykler. Nu sitter jag på Värmlands museum och skriver & snorar under en fikarast och har lite drygt en vecka kvar innan min praktik här är slut och det är dags att åka tillbaka till Uppsala. Där väntar textilvetenskapen som jag fått för mig att hoppa på(eller Jag fått för mig, ett visst övertalande har nog ändå ägt rum) samt en liten flytt till Eriksberg eftersom vårat hus skall genomgå stambyten m.m. Ser inte helt fram emot det ärligt talat, hade faktiskt varit jävligt skönt att få bo kvar på ett å samma ställe sista månaderna vid universitetet. Börjar man bli bekväm av sig månne :)

Blev sugen på att börja skriva nu eftersom den gånga helgen gett en hel del idéer och grejer att tänka på och många av er vet ju hur man blir då, när inspirationen kickar igång och liksom inte låter skallen vara ifred förrän man startat upp något nytt stort projekt. Tillbringade alltså helgen i Söderköping inhyst hos Albrechts Bössor & Carnis vilket som alltid på sådana här event gav en massa nya infallsvinklar. Haha blev nog förresten lite smått värvad till Carnis mitt i natten på en bro i stan men jag vet inte.. får väl se :) Hur som helst har jag bestämt mig för att ansluta mig till någon förening i alla fall för att få lite mer fokus på 1300-tals återskapandet. Har hållit på i snart fyra år nu och härjat runt mellan olika projekt & provat på nya delar av det hela men känner att jag inte riktigt vet hur jag skall få det att fortsätta vara givande på egen hand. Har gjutit ströningar, har sytt överklassplagg, har lekt med skomakeri, har fixat knivar, har suttit ett otal timmar och snackat skit med folk i tunna linnebrokshäcken nertryckt i leriga blöta gräsbackar eller på skitiga klapperstensgator i Visby, men allt det där är liksom saker som gjorts för sig. Börjar sakna en helhet.
Men eftersom det är folket i Albrechts jag snackat med tidiagre och känner lite smått sådär så blir det nog er jag hänger på (lugn kära ruser, vill självklart fortsätta daska mårddjur med er).

Kom alltså hem i Söndags eftermiddag och greps av riktigt sån intensiv rastlöshet, sådär så man får dumma idéer i stil med att New York kanske ändå vore jävligt sjysst att bo i eller att om det skiter sig rejält med nån tjej så skall man dra till Norge & gå som getherde upp i fjälle! Men, skippade de förslagen och bestämde mig för att bli 1300-tals knecht istället. Med andra ord kommer det en del nya inslag här framöver när undertecknad börjar laja med tyg- och plåtrustningar och allt vad det innebär. Blir nog rätt kul tror jag.

Just det, jag har en orange kamera numer också som en kompis tycker mycket om, lovar att den skall bli omskriven i helgen ;)

14 kommentarer:

lena sa...

hurra för knektar!

Frej sa...

Mm fast Lena inte såna knektar ;) nu snackar vi riktiga ner-i-leran-knektar. Skitsanygga också iofs men inget prål så. förlåt, jag är ledsen..

Alexander sa...

Inval av nya prövomedlemmar i Ab om en vecka, skicka en intresseanmälan till våran webmaster så kan vi hantera din ansökan då. Vi har en formaliserad antagnings procedur så det är bra om man är ute tidigt. Trevligt att träffas i Söderköping förresten, ha det bra.

Mvh
Alex

Frej sa...

Aa men se där lyckades jag tajma det så bra :)
Har ordat lite med Johan här men gör det såklart formellt också då.

Ja detsamma, ni är ju jävla bra folk helt klart! Kul också hur man tydligen "passerat" varann tidigare utan å veta om det :)

Ville sa...

Kul att du hittat en tidsperiod att fokusera på. Möjligheterna till prål och hantverkande blir ju större ju närmare vår tid man kommer. 1300-tal är ju nice även om jag tycker att det är smula IKEA =)

Du är ju ialla fall inte ensam om att vara otrogen med 1300-talet. Alex ränner ju oxå mellan vikingatid och 1300-tal =)

PS: Inge fel med getherde i Norge.

Frej sa...

Kom ihåg att du säger det till en kille som aldrig i hela sitt liv satt sin fot på IKEA ;)
Men du har förstås helt rätt, det är stilrent som fan, någonslags tidig version av det gustavianska formspråket.

Men på det här sättet kommer jag ju kunna bidra med exotisk stimulans åt båda håll och så förhoppningsvis undvika potentiella stagnationsperioder... eller nåt

Frej sa...

Fan Ville förresten det är ju här du skulle ha sagt att "Frej du får överta våran lägenhet inne i stan, Hervor får dåliga vibbar av planlösningen här så vi har bestämt oss för att flytta ut i stora tältet"!
Jag tror bestämt du glömde det va? ;)

slingerbult sa...

Men! Vad glad jag blir att du vill hänga med oss! Eller oss och oss, jag är ju inte ens riktig medlem i AB än, men iallafall, man blir ju glad ändå!

Frej sa...

Å va glad jag blir att du/ni blir glada :)
(fast lite synd att jag har i väldigt färskt minne hur jag gång på gång under helgen på folks förfrågan svarade att "nä nä jag har inga som helst planer på att gå med i vare sig Carnis eller AB, jag bara lånar sovplats" men det må väl va hänt ;)

Anonym sa...

Frej jag vet att det inte är fjollknektarna du menade eftersom du sa senast på gotland att sånt ska du int hålla på med... jag tänkte mer hjälmknekt :)

Frej sa...

Oj, kallade jag dem för fjollor? :) det va värst, känns inte som jag riktigt ;)

krest sa...

jag vill bli getherde i norge!

Frej sa...

Ja kan vi inte skita i allt å dra dit istället? Börjar bli stabilt råsugen på att få ägna livet åt djur yxa å linoljefärg.

lena sa...

nä det var kanske jag som sa det :)