lördag 16 oktober 2010

Litet mässingssmide

Färdigställde de tre föremålen till Högom senaste hemturen och kan ju ge en liten redovisning om hur det till slut gick med doppskon till storkniven. Kanske inte har sagt så mycket om det men planerade först, eftersom jag inte kan gjuta, att skulptera ut doppskon ur ett grövre mässingsstycke. Började så smått men hur det var så dök tanken upp om att kanske försöka smida ut den i plåt istället. En tankae som visade sig slå det andra alternativet med hästlängder.



Ja det var ju en lite halvt ofräsch bild där men delarna är nedblötta bara för att den varma plåten inte skall bränna sönder träet för mycket. Vet ärligt talat inte hur mycket det påverkade, men det är ju kul att testa i alla fall, björk smakar ju så gott som bekant.
Körde först med 1 mm plåt men den slog jag rakt igenom så jag utvärderade läget och kom fram till att det nog var fiffigt att vidga hålet något för att minska påfrestningarna. Det skulle säkerligen fungera att slå plåten direkt i den färdiga formen om man bara hade rätt former och tillräckligt uppvärmd plåt. Men nu kör jag med former i björk och blåslampa som värmekälla så förhållandena är ju lite mer spartanska så.

Bytte vid andra försöket till tunnare plåt vilket gick klart mycket bättre men fortfarande kändes det inte helt bra att försöka slå plåten direkt i den färdiga doppskoformen så jag gjorde en tredje variant vilket innebar att plåten slogs i flera steg. Först kupade jag den som en stupränna, det är alltså den uppe till vänster som det gäller, och först därefter började jag böja den i den andra ledden. Tror det var mer skonsamt för materialet.
 
Fasen ungdjuren håller på att ansa våra körsbärsskott. Fy på er.
Blev till slut nöjder med formen efter månget bonkande så därefter slipades diverse orenheter bort medelst liten improviserad jigg. Åh jag är verkligen ingen vän av att lägga ner tid på snygga användningsvänliga redskap sådär. Så snabbt och sparsamt som det bara är möjligt vill jag ha det. Får inte ta för mycket tid eller energi från det riktiga skapandet. Plus att det här funkade alldeles utmärkt så det känns mest bara onödigt att göra det mer ordentligt. Hade förstås varit skillnad om man skulle göra 14 doppskor eller nåt sånt!

En variant vore förstås att borra upp hålen direkt på plats över slidan, men.. äsch, det känns bättre såhär. Metallen är trots allt hårdare än lädret och slinter man eller hamnar snett tar lädret betydligt mycket mer skada en metallen. Onödiga risker är onödiga, som vi brukar säga.
Men här är hålen allt borrade rakt igenom och solen såg till att kika fram pytte mellan höstmolnen och bjöd på lite sjysst fond sådär tillsammans med lönnarna.

Fast när jag nitat färdigt hade den hunnit i moln igen, men jag var rätt glad ändå :) 

8 kommentarer:

Ville sa...

Kul att det fungerade att smida ut plåte. Anlöpte du materialet med vatten för att undvika sprickbildning eller behövdes inte det?

Ser skitbra ut!

Fika/öl kvällstid? Mejla mig.

/Ville

Frej sa...

Jo det känns bra. Nä det verkade inte behövas så skippade det rakt av. Plåten är så tunn så den höll jättefin och mjuk även efteråt. Men är riktigt oerfaren när det gäller sånt här så jag har ingen aning om när man bör göra det och inte.

Båda lockar, mejlar. Mötte Kerstin häromsistens, kände det är för längesen.

Malin sa...

duktig Frej!

Frej sa...

Tackas Mollan!

Andrea sa...

Jag har upptäckt att din blogg är jättebra, inte bara det du skriver, utan även den funktionen du lagt till som göra att man ser vilka som uppdaterat sina bloggar. :D
Så jag är typ inne här......några gånger om dan, haha

Frej sa...

Haha ja men va bra! :) jo jag gillar den också, förr vart man ju tvungen att bläddra igenom alla vid jämna mellanrum för att få syn på nya grejer. lite slött kanske men asch

Frej sa...

ledsen förresten det blir ett litet glap här men skall väl hemöver om nån vecka sådär

ahardslojdlife sa...

Kan rekommendera att göra sänken i bly. När jag gör doppskor till knivslidor har jag en läst i stål och ett sänke i bly. Så löder jag ihop doppskon och sätter den i sänket och slår i lästen. Det hela är rätt våldsamt men lödningen håller för det mesta.
/Niklas