onsdag 24 november 2010

Matskål i al

Så, nu har jag lovat tillräckligt många det skall komma nyskrivet här så då är det väl fasen på tiden det gör det också! Tänkte köra ett gäng korta målmedvetna redovisningar av nyss genomförda projekt här med jämna mellanrum framöver, lite sådär avskyvärt sadistiskt som Harry Potter-filmerna visas(nä har inte sett de senaste & kommer kanske inte göra heller)
Först ut, Ättråg! Å det faller ju direkt eftersom jag redan haft ett sådant inlägg men det är å andra sidan ett par år sen så det kan fäl få va dags igen.


Alltså, först kapades ena bit al till från samma stam jag skar mina patinor ur.
Liten notis här: att såga med cirkelsåg är ett göra i tvåsamhetens tecken. I alla fall i det här fallet. Att stå själv och va tvungen att ha sladden virad om ryggen för att inte såga av den, stammen uppallrad mellan instabil huggkubbe och hyvelbänk, med högerbenet uppslängt på stammen för att hålla den still och försöka hålla balansen med det andra benet medan man sågar igenom en på tok för grov stam, är en dum idé!(men det går)


Sådär skoj kan man ha om man vill.
Förövrigt, ja jag har säkert tjatat om det massor men det tål att sägas igen, så är det här med motljus är riktigt fina grejer. Ja det är förstås fint rent estetiskt men det är också till stor hjälp när man håller på att ta fram en form, oavsett vad det rör sig om för material eller vilken formen ifråga är.
Å i det här syftar jag såklart på den högra bilden som hålls i motljuset från lyseröret ovan hyvlisen.

Här har jag kommit såpas långt att jag börjar ana vilken typ av ytterform det färdiga tråget kommer ha.
Som syns till vänster fick jag lite Same-vibbar och lekte med tanken om det inte vore snyggt att låta den ha svängd buk och att midjan därefter svängde ut och spelade med den redan svagt böjda överkanten. Drog sedan av någon anledning en linje helt parallell med övarkanten vilket visade sig vara rätt form för den här skålen. Alla beslut ytterst subjektiva och jag kan egentligen inte förklara varför vissa former är "rätt" utan att djupdyka i resonemang kring linjer, ljus, material och alla andra aspekter som avgör modellerandet.   

Midja färdigskuren, kanter avfasade, innerskålen putsad med skedkniv. Färdig att oljas med andra ord, vilket gjordes med vanlig rapsolja.

Och såhär blidde den som färdig och jag har lyckats fota den med fula sidan fram utan att tänka på det.
Det här var ett riktigt spontanprojekt vilket jag är jäkligt glad kom till. Tanken har funnits ett tag att jag borde skära mig en ny lite större ätskål för historiebruk men typen av hantverk är lite för enkelt och rustikt för att jag skulle ha velat ta tid från andra projekt och få det avklarat.
Men nu bara lossnade det och jag bestämde att nä fan, nu skall jag ha en skåljävel! Sen blev den dessutom mycket bättre än jag hade tänkt men det är förstås bara ett plus :)
Skuren helt och hållet(ja förutom tillsågning av ämne då) med skåljärn och träklubba, skedkniv samt min älskade slöjdbila, vilken hela tiden förvånar mig i vad den kan åstadkomma.
Får jag bestämma kommer det bli mycket mer träsniderier framöver för det här var löjligt roligt ärligt talat.

8 kommentarer:

Ville sa...

Fan va mysigt det ser ut =). Nu blir jag jättesugen på att börja jobba i trä igen. Stiligt tråg. Se nu till att fylla det med de rätta läckerheterna*

*Blodkorv, grisfötter, surkål, rotmos etc...

/VillePille

Ville sa...

...och ål, glöm inte ål.

Miakel sa...

Tråg går ju alltid åt! Önskar att jag också hade verktygen (och hantverksskickligheten) till att pyssla mer med trä.

Frej sa...

Det var faktiskt förbannat mysigt Ville :) Trevlighetsgrad hög kan man säga!
Blir nog premiäranvänt fram i december

Malin sa...

Snyggt. du är duktig du!

Frej sa...

Tackis :)

lena sa...

Kan man förvänta sig en massa uppdateringar här på bloggen nu under jullovet?

Frej sa...

Ja jo förlåt! visst kan man nog det :) kikade in för ett par dar sen & insåg just det att fan vad den där tanken sket sig.

Sista veckorna här blev inte riktigt som jag tänkt mig, om man säger...