onsdag 29 december 2010

Äpple Sticktånge Läder

Körde på lite här i veckan så nu är Karins kniv klar och efter nyår betas så de andra förestående projekten av. Ja själva arbetet med att skafta kniv och fixa slida har jag ju ärligt talat behandlat ett otal gånger redan så nu tror jag faktiskt det får bli ett gäng redovisande bilder istället och ypperligt magert med text. 
Men ställ för all del frågor om det undras över någon bild eller något moment! Vet jag har sagt det förr men misstänker det finns en viss begränsande blyghet hos en del. Skippa den, sån blyghet är mest bara värdelös :)


Ja just det förresten, här bor jag numer. I gamla pannrummet ilag med fågelfrösäcka och torkande ekstolpar.
Har hittils fingerat riktigt fint nu när det jobbats med småpill såhär. Men smiter nog ut igen för yxandet sen.

 

 
Liten parentes här bara! Motljus och linjer är ens bästa vänner när det handlar om att forma det skaft man vill ha. Här filar jag fasen i mitten av skaftet och bästa sättet för att se om ryggen har rätt vidd är att hålla den i visst motljus så att ytan framträder mot resten av skaftet. Jo

 
Fila plana ytor, samt färdigt skaft(högra bilden är mest bara dryg jag vet :).


 Blev rätt förtjust i lilla nitbrickan. Blom blomma blomma!

 

Ibland passar det sig så att beställare och hantverkare har rätt snarlika signaturer.
Tänker som alltid lova fler bilder sen när den hamnat rätt och är i användande, får väl se om det kan lyckas den här gången...

10 kommentarer:

slingerbult sa...

Jäkligt fin!! Kul med äpple i skaftet också och blom-nitbrickan är ju verkligen pricken över iet till ett skaft gjort i ett blommande träd!

Är det en historisk rekonstruktion av nåt slag eller fristajl med historiskt utseende?

Frej sa...

Tack du, får minnas du har förstlingen av medeltidarna! :)

Ja skaftformen är historiskt inspirerad och slidornamentiken är snoddas rakt av från original.

lena sa...

Annars skulle det kunna heta Frejstyle... haha.. jag borde flytta till göteborg

Frej sa...

& leda landet runt menar du? ;)

Kakan sa...

jag är glad! och mor min blev också alldeles förtjust, tihi. :)

Frej sa...

Nä va kul :) du får hälsa tack te´na!

Fanny sa...

så jäkla snyggt!

Frej sa...

Tack Fanny!
å lite ps sådär, kul du börjat blogga tycker jag :) skall kika mer när jag får tid

kurage sa...

Bra utfört som vanligt!

postmedeltidastress sa...

majgad, du börjar bli löjligt duktig. punkt.