söndag 9 januari 2011

Dryckesvril


Skriver lite text här för det blev så snôtt om plats mellan bilden och överskriften


Vill man vara riktigt poetiskt tilltufsad kan man med fryntliga behag hävda att det är ett stort ägg jag vilar handen på och att det ägget symboliserar mitt alldeles egna slöjdande, som jag med ömhet ruvar inför kläckning..... öööö jaa. tumbleweeds i huvet där ett tag
Nä, men däremot kan bilden få symbolisera värdet av att använda ens sinnen till max för att kunna skapa så bra former som möjligt. Jätteviktigt att känna på grejerna både med öppna och med stängda ögon. Samt också att låta hörseln avgöra om, i det här fallet, ytan låter tillräckligt slät. Och det är förstås inte bara händerna man kan använda utan läpparna och kinderna fungerar även de alldeles utmärkt som kännare.

 
Så, vad är det här nu då? Jo, nä men en öl-orre som sagt. Vilken man håller som på bilden här ovan, för till munnen och gladeligt smuttar på vad det nu är för gottis man blaskat i orren! Orre, orren, fan jag gillar orrar! låter så bra när man säger det. Fan visstja! Körde hem från Karlskoga en kväll häromdan varpå en uggla rätt vad det var kom över bilen. Uppfattade det mest som en vit skepnad men fasen va häftigt alltså. En bit längre fram satt det förresten en vit skogshare på vägen vilken härjade runt framför bilen en bra stund innan den tjofsade iväg upp i skogen. Mycket vitt nu, vitt är fint. Ja..


Inte hann jag klart helt men bättre den får vila till nästa gång och att jag börjar måla den framåt vårvintern. Kan bli premiärdrickning på nån fornminnes-picknick i vår sen. Hah! vem vill ha glas eller keramik när det finns vril :)

4 kommentarer:

Kakan sa...

jag lånar gärna ut en kind eller två till den där omtalade ytan

Frej sa...

:) å du fan jag hade nästan tänkt ta med den men sen kände jag det att, ää nä fan den får bli klar för målning först.
Nästa gång så!

Ville sa...

Stilig Orre! Härliga former. Jag har sett ölgäss av enorma mått, vissa är så stora att de lätt rymmer tre liter. En något mindre öl-orre kan ju med fördel även användas som en väl tilltagen brännvins-orre. Vilken typ av färg hade du tänkt använda till den? Äggoljetempera?

Jag vet flera i vikingagänget (läs Hasse) som gärna skulle se en öl-morkulla. Jag arkiverar den tanken inför framtiden. Ta med dig själv, flickvännen, kompisar och Orren till vintergillet. Jag vill gärna prova öla något litet ur orren ifall den hinner bli klar.

Frej sa...

Haha jag hade nästan halvt tänkt göra den till en Champagne.. öö, gök?? inför nyår. Men bristande tid gjorde det till en framtida orre istället. Gångbart lite mer när som under året!

Mm snacka lite med farsan om det där och visst låter väl tempera som ganska lämpligt val så?! Må vara att det dröjer fjorton evigheter innan det torkat helt men det må väl va hänt.

Kul du säger det för morkullan är ju även min favorit så det kommer jag säkert göra en i framtiden. Kan han ju få köpa snuskigt dyrt sen :)
Satsar helt klart på att den skall få komma med!