fredag 11 februari 2011

John Dowland bar säkert inte fez till frukost

Åter en hantverksrunda färdigo vilket gett två små fina resultat. Känns lite konstigt men faktiskt är det så att det kära gamla Högom-bältet numer är färdigställt. Ja.. känns lite konstigt som sagt.
Veckans jobb bestod i att förfärdiga de båda bältesväskorna som hörde till fyndet, den ena för hornkammen och den andra som förvaringsplats åt värdeföremål. I fallet Högom två stycken guldtenar, kanhända har väskan innehållit även något mer men de objekten har inte överlevt de cirka 1500 åren i den Medelpadiska myllan. 
Fasade för den ena, om jag skall vara helt ärlig, men vad jag trodde skulle bli ett jävla härke visade sig gå nästan helt smärtfritt. Väskan för guldtenarna skulle nämligen nitas fast i bältet och att få till en snyggt sydd väska som samtidigt skulle fästas med inte färre än åtta nitar var inget jag såg fram emot att lösa. Men på röntgenbilderna från undersökningarna av den aktuella gravkammaren framträder fyra nitpar smärtsamt tydligt i anslutning till väsklockets söljor och ändbeslag, så det var inte så mycket att fundera över när allt kom omkring. Förövrigt var själva lädret helt försvunnet så tolkningarna får byggas helt på de metallbeslag som bevarats. Som en liten notis bara, inget ovanligt i det förstås.

Den lilla skyddsväskan för hornkam innebar lite huvudbry även den, men på ett mer barmhärtigt estetiskt plan, om man säger :) Var till och med så kontroversiell(mot mig själv då) att jag slängde ihop en testväska för att se hur mycket läder som skulle gå åt. Björn kanhända du känner igen plastembalaget för silverbeslagen? ;)

Ja som sagt, bältet och alla dess delar jag åtagit mig att göra är då färdiga men för sakens skull vill jag lugna mig tills nästa gång för att noga se över hela projektet så att ingenting missas. Hade rent teoretiskt haft tid till det nu men det är nog i princip det värsta man kan göra att känna pressen det måste bli klart för att man skall få det med sig och så resulterar det i att man slarvar över någon väsentlig detalj. Gör det hellre i lugn och ro om några veckor och kan känna mig helt nöjd istället, samt kanske hinna fota lite också, ha!


Så den här gången blir det bara ett par små iaktagelser, ursäkta

Smygfotar fåglarna vid borden lite grand också genom farsans nya specialkikare, vilket är rätt kul. Lite lynnig är kameran när det gäller att hitta fokus men ibland får man det nästan bra. Lite mer övning bara.
Så fint att kunna se jålisarnas teckning så mycket tydligare än man gör med blotta ögat.

Hm.. å, nu vill jag verkligen få med ett litet projekt till här som blev till sent igårkväll och färdigställdes imorse. Men jaa fan alltså, det känns inte helt rätt mot personen som skall få den att visa för folk här först innan jag kunnat ge den till henne... ja, så det blir inget
Än då! men till veckan går det. Däremot kan jag säga att det är en typ av hantverk som länge legat och pyrt i skallen så det var kul att äntligen komma till skott och testa & helt säkert är det något jag kommer fortsätta med och utveckla vidare, om någon blir sugen menar jag! men, kan ju återkomma till det nästa gång

Jag är jättestolt med bältet förresten, det sade jag inte

5 kommentarer:

Kakan sa...

(ett två tre:) BRA LÅT!
och bra gjort! du är min idol!

Frej sa...

fin

Ville sa...

Hur snyggt som helst. Söljan blev väldigt bra. Har du filat en "sänka/upphöjning" på söljans bläckplåt eller är det en optisk synvilla? Jag skulle gärna se lite fler bilder på väskan också.

Jasså, herrn vänslas med lutmusik. Det där är ju en trevlig jingel. Själv föredrar jag Joan Ambrosio Dalzas enkla om en brillianta kompositioner.

Nedan finns "Caleta a la spagnola", en av hans bästa. Lite fräsch dansmusik att svänga de lurviga till:

http://www.youtube.com/watch?v=TrGmA8UsnZw&feature=related


Vi ses till Gillet!

Frej sa...

Oj, fast Ville jag tror det föreligger ett litet missförstånd!
Jag har alltså inget att göra med beslagen till bältet, de fanns uppgjutna långt innan jag kom in i bilden på det här projektet.
Sen tyckte jag att det bältesläder som beslagen redan var fastnitade på var undermåligt så vi kom överens om att jag skulle försöka lossa beslagen och nita om på ett nytt bättre läder. Vem som har gjutit vet jag inte

Hm, vass jävel det där. tack du :)
å förresten blev jag rätt såld på Fleet foxes, även om jag aldrig sa någe..

Det gör vi, skall bli kul!

Edvin sa...

Hur gick det med bältet? Har du några bilder på hela härligheten när det blev nitat och klart?

Jättefint arbete som vanligt! :)