måndag 21 februari 2011

Som ett litet mörkt ägg

En gång, om det var kväll eller eftermiddag minns jag inte, blev jag visad ett halssmycke i form av ett ägg. Det lilla ägget var en aningens smalt och bestod av en halva masurbjörk, en halva i något annat träslag och däremellan en plåt vitmetall. Kanske var det silver, jag tittade aldrig.
Många kvällar, säkert förmiddagar och eftermiddagar också för den delen, har en stark lust att börja tillverka smycken infunnit sig. Ett av mina favoritmaterial är som bekant masurbjörk och det var även i masur de här föremålen ville bli. Masur och silver var tanken..
En sen kväll för dryga veckan sedan, efter en lång dags hantverkande satt jag plötsligt med en liten masurkub i näven, sneglade på den en stund och började därefter leta fram ägget i den.


Visst skymtade ägget fram rätt snart men det dröjde ändå innan det var helt framme. Hade väl inte bråttom.


Det jävla silvret ville inte smälta så tog återigen min tillflykt till tennet. En grov gjuten gestalt som skars ned...


...tills den flöt samman med ägget.

10 kommentarer:

slingerbult sa...

Jädrigt fint hörru! Kommer det en fortsättning också i form av en nykläckt liten duodji-fågel sen?

Frej sa...

Njaee, den har ju du nog redan fått :) hönan kom först den här gången!

Anonym sa...

Supervackert!
Grovt men lent liksom.

Lenin

Kakan sa...

<3

Frej sa...

Tack du Lena! gör gärna fler om du skulle bli sugen. kanske helst annat än egg då för att inte upprepa mig :)

Frej sa...

Knivdåre, börjar jag stava ägg med e också :p

Anonym sa...

Jag ska fundera ut en form som tilltalar mig!

Lena

ps. egg. ja du är fast

slingerbult sa...

Aha! Då är det fint att tänka på att den har blivit mamma, lilla hönan!
Den bor fint i mitt fågelhörn (jo jag har ett sånt) förresten, och jag klappar den lite då och då så den håller sig glad.

Frej sa...

Fundera and you shall finda Lena!

Fint att du sköter om den Elin! :) då blir den glad tror jag (får erkänna jag inte är helt förvånad över fågehörnet)

Mikael sa...

Läckert, ett kosmiskt ägg som påminner om planeten Jupiter!