onsdag 16 mars 2011

I det här rummet..

Nu är det som såhär att jag i förra veckan var hem en sväng och hade Karin med mig för att visa upp Värmland från alla dess blöta & soliga sidor. Vår alltså... hm. Ja, inga stordåd har egentligen skett hantvärksmässigt alltså men högombältet är i alla fall med mig tillbaka till stan för att fotas ordentligt innan det skickas "hem".
Vad som däremot skedde var att vi åkte till Sunne och hälsade på Johan som häromveckan påbörjat en kurs i självhushållning som ges på Södra Viken. Vet att rätt många kompisar pratar om att gå där och när nu Johan dessutom börjat blogga om sin vistelse på stället är det ju ett ypperligt tillfälle att få lite inblick i vad som finns att hämta. Å eftersom jag nu inte har något eget att komma med hänvisar jag helt enkelt till Johan och hans projekt. http://johanskogsgangare.blogspot.com/

Fotat av Karin i kretsloppshuset, studenternas undervisningslokal där en del fungerar som ett slags drivhus vars process hålls igång med hjälp av avföringen från lokalens toaletter. Kan inte annat än tycka om hela grejen, fan va bra alltså :)

5 kommentarer:

lena sa...

http://www.vindelnsfolkhogskola.se/kurser/byggnadsvard/

Jag hittade lite av en drömkurs härom veckan. Den verkar så bra för det är lite av varje för en sån som jag.
Ekologiskt bruk har jag också funderat på.
Men framtiden är lång och man kan göra allt!

Frej sa...

Lite av varje kan ju på ett sätt bli lite flummigt men å andra sidan går ju alla de här kulturella grejerna vi gillar väldigt mycket i varandra, så fan vet om det inte är en ganska perfekt form att köra ihop det direkt så.
Kul, jag är så jäkla kass på att tänka i folkis banor. Har liksom vart universitet eller inget för mig jämt. Stora livsfrågan då, vad är mest givande? Att bo i skogen och bedriva utmarksbruk, eller att läsa om det..

lena sa...

Jo jag gillar lite av varje. Har aldirg varit särskilt bra på något enskilt.

Självklart är det första mest värt!
Att göra är mer värt! Men kanske behöver man lite kunskap innan.

Jag sa på gymnasiet till mina lärare - "att inte ska jag läsa på nå jäkla borgligt universitet inte. Jag ska bli smed och läsa på folkis"

Sen lurades jag in i det och nu såhär 6 år senare på universitetet så känner jag mig faktiskt inte lurad längre.

lena sa...

Och inte blev jag smed heller.
Jag upptäckte att man kanske måste vara lite konstnärligt lagd för det :)
Men byggnadssmide är lite grövre och sådär rejält :)

Anonym sa...

Såg att du hade gjort en sölja i horn på Historiska Världars forum. Skulle du kunna tänka dig att göra tre söljor och tre remändar i ben efter en bild? :)

Om du vill kan du slänga i väg ett mail till mig, vill inte gå in på några detaljer fall en viss kompis är här och kikar... tove.kluge@hotmail.com är min mail! :)
tack på förhand