tisdag 1 mars 2011

Kortis

Jag har en idé, eller fröet till en och leker med tanken på hur det skulle kännas att genomföra den.
Om det nu blir så att jag väljer att ägna ett år på en viss hantverksutbildning på ett visst berg, kunde det innebära att jag helt plötsligt har tillgång till slöjdutrymmen dagligen, istället för som nu ca 3-4 dagar per månad. Tänkandes på det slog mig så idén att de resterande timmarna på kvällarna efter undervisningens slut rent potentiellt kunde läggas på knivmakeri. Jag håller ju så smått på att få kontakt med några av de riktigt stora mästarna i landet och ju mer jag tänker på det desto starkare känner jag hur jävla underbart det vore att kunna jobba med knivprojekt kontinuerligt varje dag. Vilken förbannad skillnad det skulle bli i effektivitet!
De senaste åren har det liksom inte varit någon idé att satsa på att sälja knivar i någon större utsträcking eftersom jag inte haft tillräckligt med tid att jobba. Om man däremot leker med tanken att jag kunde ägna säg 20 timmar i veckan åt knivmakeriet, innebar ju det att jag plötsligt blev såpass produktiv att försäljningen kunde ge lite grand. Får jag nu hjälp att hitta rätt köpare kan priserna sen höjas varpå jag äntligen kan börja jobba på en lite bättre och rimligare nivå.
20 timmar i veckan är förstås en liten flugskit mot hur jag jobbar de få lediga dagarna nu, men att det då skulle gälla varje vecka innebär en överlägsen förbättring. Minns att min spelfröken sade till mig med jämna mellanrum att man till slut måste välja mellan musiken och resten av livet. Tyckte nog det lät lite hårt men förstår ändå helt hur hon menade. Undrar så smått när det tillfället äger rum i det här fallet. Kommer man välja hantverket framför det andra någon gång? Vad skulle föranleda det i sådana fall?

11 kommentarer:

kakan sa...

frej du vet att du vill upp på berget

Anonym sa...

hantverket kanske inte blir lika roligt om det blir ett jobb/måste
/Mjödbjörn

Frej sa...

jo helt rätt Björn. Men än sålänge tycks jag ha rätt bra marginal tills den känslan är nådd

idashantverk sa...

Du vet att du måste "akta dig för Sätergläntan" som Ronja gör. Det finns bara ett sätt att stilla sin nyfikenhet, eller längtan. Men Bäckedal är bättre! ;-P

Tänkte tacka för en fin blogg också, och meddela att jag tänkte länka till dig från min egen nystartade, om du inte har något emot det.

Må så gott!

Frej sa...

Men hej du Ida! kul du börjat skriva också :) länka på bara, inga problemus.

kanske lyssnar på Ronja.. får se

Anonym sa...

Go for it! Ett år är i slutändan bara en piss i Mississippi! Jag hade köpt en kniv av dig! :) har funderat många gånger på att beställa av dig, men jag vet inte om du säljer till främlingar.

Men Go for it!

Frej sa...

Främling eller inte, bara du har pengarna är jag nöjd ;)

Gör gärna kniv till dig nån gång så fort jag fått klart det som står för dörra här närmast. Vi känner int varann alls då eller?
Spelar förstås föga roll men blev lite nyfiken :)

Anonym sa...

nej det har jag svårt att tro. Jag hittade till dig genom att någon lagt upp Maxlus livejournal på "mitt" lajvforum, som i sin tur länkat till din blogg. Så jag har tittat in då och då och önskar jag var lika grym! hänger inte på några event eller medeltidsveckan än. syr bara en jävla massa kläder typ! haha

Gött! Vad tar du för en kniv inkl slida?

/Tove (heter jag ju. Kan ju vara trevligt att veta vem man pratar med)

Frej sa...

Ja så, nu är jag tillbaka i någonslags datoriserad verklighet.

Hm.. ja, misstänker att vi då tänker i lite olika prisklasser om jag skall vara så brysk och säga det högt.
Alltså grejen är den att jag nyligen bestämt mig för att i viss mån lämna beställningsjobben på historiska föremål till förmån för den typ av eget hantverkande jag höll på med tidigare. Vilket då i klartext betyder att det kommer röra sig om måntusenbelopp för de knivar jag planerar göra från nu och framåt.

Om jag gör rätt i att anta du är ute efter annat än "modernt" konsthantverk? :)
Har annars en fin jaktkniv liggandes som är till salu men det rör sig även där om ett par tusenlappar..

Anonym sa...

jag kan ärligt säga att jag hade räknat med det. Men jag tycker det är viktigast att jag får något jag vill ha, oavsett priset. Det klart det kommer göra ont i plånboken, men jag lägger hellre pengar på en fin kniv än två par jeans. Så jag hade räknat med ett par tusen.

jag ska kika lite på de knivar du gjort och se om det finns något som jag tycker är snyggt.

Frej sa...

Ah, se på fan, det var ju bra!

Ja, den här är det som finns tillgänglig redan nu. Om den råkar falla henne i smaken vill säga. Annars gör vi upp något annat!

http://3.bp.blogspot.com/_quV9olw5qBk/St8qm4yeNyI/AAAAAAAABP0/g36JV4ZELhk/s1600-h/itu.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_quV9olw5qBk/SV0qedhXJPI/AAAAAAAAAmk/ViajwPUWA8g/s1600-h/Clipboard2.jpg