söndag 24 april 2011

Träkäft

Blev påmind om att jag kanske skenade lite här sist, vad är en bandgrind liksom? Låter ju heldumt..
Egentligen hade jag allt tänkt ägna de gågna Ransätersdagarna åt två stycken knivprojekt som äro bortlovade, men någonstans ifrån kom ett annat projekt och liksom stötvis knuffade de andra två ur bildrutan. Ni vet sådär som i serieform!
Inslagen av folklig konst är minst sagt ganska påtagliga i den omgivning jag befinner mig i nuförtiden och valmöjligheterna är många när det gäller att finna sig vansinnesslöjdprojekt i trä. Heter Frej och kan inte riktigt hålla fingrarna i styr så det här med överslöjdade bruksföremål verkar ju sjysst tänkte jag. Textilande tjejkompisar nämner ofta ordet bandgrind så, ja... det gick ju som det gick.
Jag har aldrig vävt med bandgrind själv så avstår från att gå in på det tekniska och ser man på de gamla fästmansgåvorna syns tydligt att själva den praktiskt fungerande delen av föremålet har varit lite sådär halvt intressant för slöjdaren och att han istället levt upp på riktigt när han fått gå lös på det dekorativa krönet. Precis som jag alltså :) Men hur som helst så används grinden vid vävandet av band och genom att lyfta respektive sänka grinden i förhållande till den genomträdda varpen byter man skäl. Resten får man klura ut själv!


I vanlig ordning har våra Norska bröder & systrar lite mer fingertoppskänsla när det gäller att formge sina slöjdade föremål. Lite roligare, lite snyggare. Men det verkar trots allt finnas lite lekfullhet på sina ställen även på svenskt håll. Min egen tolkning följer rent stilistiskt väldigt nära de gamla formelementen, stegrande "lejonet", akantus-kurbitshärjet m.m. men utifrån dem har lite smådrag gjorts för att få min egen prägel på´t.


Blev lite full i skratt när jag kom tillbaks från kaffepaus en eftermidda för gemytlighetsfaktorn var nästan lite väl hög när man tittade in i snickarbon. Vårsol är alla tiders att pyssla i faktiskt. Fast det var helt hopplöst att stå å hyvla på bänken till höger när man ju hade årtiondets jävla motljus. Hyveln är förresten inge bra så retirerade till min älskade yxa ändå på slutet av ämnesfixet. Måste fixa den biten i sommar...



 Å såhär ser fanskapet ut i nuläget, mer eller mindre färdig för målning men hinnes icke nu så det får bli nästa gång. Eller fanskapet, det har varit sprallkul och jag vart alldeles bortlullad i träsnidandet, känner ett starkt uppdämt behov på den fronten. Färgerna sedan skall förövrigt vara gammelrosa på lejondrakarna, diverse gröna blå och rödisgula toner på kurbits-fontänen samt vit botten med ljusblå klusterfläckar på själva grinden. Tror det kan bli snyggt som fan!
High on Fire och Electric Wizard är det i huvudsak som flödat ur högtalarna under det här projektet och jag kan ärligt inte begripa hur det skulle kännas att tvingas stå utan den musiken när man hantverkar. Bidrar med sån jäkla drivkraft och inspiration. Väldigt spännande också att se hur musiken är med och inverkar på ens formspråk. Är övertygad om att djuren här sett annorlunda ut med exempelvis Sibelius eller George Harrison som influens.


4 kommentarer:

Kakan sa...

Frej du är en galen människa, och den är så himla fin! Nä, tror nästan inte orden räcker till där. Gillar verkligen den svängda formen på själva grinden, känns som att den står stadigare på nåt sätt då.

Frej sa...

Den står helt klart stadigare med den formen! i tanken alltså.
Det är du som är fin och det är förövrigt väldigt tillfredsställande att slöjda åt folk som verkligen uppskattar det :)

slingerbult sa...

shit, du är ju sjuk mänska! och så sjukt sugen jag blev på att tälja nu. Men fin är den, ska bli spännande att se hur det blir med färg. Vad använder du för färger? Jag är sugen på att testa att måla med linolja och pigment - har du provat?

Frej sa...

Haha, tack! :)

Ja alltså jag är nog mer eller mindre uppfödd på linoljefärg och det är även någon sådan variant det blir här. Fast skulle tippa en äggoljetempera för det har jag inte pillat med lika mycket.

För större måleri, dörrar, exteriörer m.m. gör man ju först en vit grund som du sedan blandar i pigment. För det är ju så lite pigment som behövs för att få genomslag så tror det är betydligt lättare att bryta så än att joxa alllt på en gång.
Det här är iofs. en liten pryl men man får väl helt enkelt göra i mini-skala.