tisdag 31 maj 2011

Högombältet, ett nu färdigt projekt.

 För några veckor sedan när slånbuskarna stod som mest i blom gick vi längs med Hågaån där Karin hjälpte mig att fota Högombältet. Nu har det lyckligt kommit fram till beställaren så härmed är äntligen projektet avslutat. Det har fått sån skärskådande uppmärksamhet från min sida i olika inlägg här under det dryga året det hela pågått så jag känner att ett konstnärligt lite diffust avslut passar bäst. Vill låta projektet susa in i dimman från och med nu och inte reflektera överdrivet mycket såhär direkt efteråt. Jag är väldigt nöjd med hur det blev, men också rejält hungrig på nya helt andra idéer.

Men så alltså, Högombälte i slånblom.

 
Det som gäller nu är att pincetten, knivbladet, eldstålet samt de gjutna beslagen och spännena är alla tillverkade av andra hantverkare. Dock är knivblad och eldstål utförda efter mina skisser. Mitt arbete i övrigt består i otal timmar av referensletande och tolkningar av det i vissa fall högst fragmentariska materialet från graven i Högom. Därefter skaftning, lädersömnad, kallt/varmt- mässingsmide och slutligen ommontering av alla bältesbeslagen från ett gammalt torrt bältesläder de redan satt på till nyinförskaffat fett fint dito.


Å där sitter en nöjd lite småtrött upphovsman och funderar på sitt verk(å tittar in i kameran på order ;).
Alla bilder fotade av Karin Edlund

12 kommentarer:

Mikael sa...

Känns som att det är på vippen på onödigt att behöva påpeka en sådan självklarhet, men du har verkligen blåst liv i det där fyndet på ett väldigt tjusigt sätt!

Frej sa...

Snällt sagt du! Mm det har varit minst sagt lärorikt, på alla tänkbara sätt och vis.

Anonym sa...

Jag är så supernöjd :-), och det kommer att "invigas" i sommar i Skäftekärr . Och Frej har inspirerat mig att fortsätta med att göra en rekonstruktion av Högomdräkten, så nu samlas det i ladorna för att kunna gjuta agrafferna .
/Mjödbjörn/beställare

Kerstin sa...

Fint som vanligt Frej! Jag tycker att du får se till att följa med till foteviken, det skulle vara väldigt trevligt att ha din med!
/Körstain

Kerstin sa...

DIG med, inte din...öh

Frej sa...

Du vet den är av trä den där långa grejen som figurerar på gillet, inte min egen.. ;)

Alltså vore det inte så jävla långt bort skulle jag inte tveka. å om jag hade jobb, grejer och m.m. m.m.

Frej sa...

Ja såklart, tack Björn! fina ord där

Anonym sa...

Klart du ska med till Foteviken Frej, så jag äntligen kan bjuda på lite mjöd :-D

Kerstin sa...

Det finns bilplatser över! kom med!

Kakan sa...

Gissa om jag sitter med ett malligt flin nu! :) Du är så duktig finis! <3

Frej sa...

:)

Anonym sa...

Hei Frej,

mitt navn er Aksel Klausen, mastergradsstudent ved Universitetet i Bergen. Jeg har lenge ønsket å få laget en rekonstruksjon av Högombeltet, og siden du har laget en utrolig bra rekonstruksjon, så lurte jeg kanskje på om du er interesert i å ta imot en bestilling? Jeg har også en beltestein som vil passe perfekt til beltet. Du kan kontakte meg på «akl086@student.uib.no»

Håper å høre fra deg,

Hilsen,
Aksel