torsdag 5 maj 2011

"Under the Sun"

Det porlar rätt bra i bäckarna nu, lite här å var och området kring Håga strax väster om Uppsala är en bra plats att spendera tid på de här dagarna. Går man vägen genom skogen kommer man till gamla kvarnen i.. ja, Kvarnbo, & jag får alltid riktigt saftiga Black Sabbath-vibbar på det stället. Så blir det vid alla äldre kvarnmiljöer förövrigt så det är inget märkligt i det. Något med första skivan deras att göra tror jag...

Vi trodde nog båda att ljuset skulle vara för snålt där nere vid ån men jag tyckte ändå det kunde va värt att testa några foton och se om jackan ville fastna. Sådär blev den alltså, min Helylle-metaljacka med sitt röda ylle och sitt lilla axelbroderi. Nu är det över ett år sedan men idéerna kring den kläcktes såvitt jag minns ur diverse folkliga mansplagg med liknande röda detaljer, kombinerat med en lust att använda yllebroderier på ett sätt som tog avstånd från det gulleputtenuttiga som ofta är gällande. Hårdrock i ylle liksom! Har visserligen flera kompisar som är förbannat duktiga på att få till kraftfulla lite sådär slag-på-käften-effekter i sina broderier, men det behövs fler. Jag kan verkligen inte tåla det här menlösa dravlet som många pysslar med(jag broderade själv korsstygn som liten med motiv av små söta tjejer och hästar..). Ja ja, min åsikt där bara.  

Har aldrig broderat på skinn tidigare och funderade ett tag över hur det var bäst att föra över mönstret till underlaget. Aquarell i samma röda nyans som mitt norska broderigarn fick vara rätt väg att gå så jag lade helt enkelt mallen över jackan och målade i bokstäverna. Säkert finns lättare sätt och helt garanterat svårare.

Tänkte först att brodera konturerna med stjälksöm och sedan fylla med klyvsöm men garnet var såpass tjockt och bokstäverna så små så det blev någonslags sammarbete mellan de båda.

Under the sun är förövrigt en av Black Sabbaths absolut tyngsta låtar och ända sedan jag hörde den första gångerna har den liksom hängt sig kvar hos mig. På något sätt fingrar tunggung-lullet helt perfekt med skallen min och inspirationen jobbar finfint tillsammans med musiken. Får nog erkänna att texten ligger mig varmt om hjärtat också, stämmer nog in mer på mig än jag kanske tror ibland.
"Don´t let those empty people try to interfere with your mind, just live your life and leave them all behind"

murr murr murr..

8 kommentarer:

slingerbult sa...

görfint! och görbra låt.
säy no mår!

Kul att se att vantarna lever än också :)

Frej sa...

haha, tok :)

jorå, klart de gör! å de blev fingrade på i beundran av annan garntjej så sent som i förrgår minsann.

Helena sa...

Hörru Frej, när får vi någon bra bild på tokcotten?

Frej sa...

Hm ojda, folk minns..
det togs aldrig någon snyggt representativ så förra säsongen men om några veckor när jag kommer hem(har den i Ranis, inte här) borde det väl kunna fixas. Har duktig foto-assistent nu.

Helena- vem förresten? om man får va nyfikon :)

Helena sa...

Random stalker som hittade din blogg på historiska världars forum och tycker att du gör snygga grejer. :)

Oj jo, klart du får vara nyfikon, akta bara så du inte torkar... hö hö...

Nej men allvarligt, jag återskapar lite sömnad, men har spenderat ett par år med att mest läsa och fega, först nu jag börjat på riktigt med att tillverka något. Emigrerat från Blekinge och Pegas lajvförening till Uppsala trakten. Fortfarande lajvare, läser teologi och ska få tummen ur att starta en egen hantverksblogg :) That's me i ett väldigt litet nötskal.

Frej sa...

Angenämnt då!
Vänta & fega tycker jag int du skall ta dig tid te utan kör på bara, så får du lära dig eftersom sen.

Johan Skogsgångare sa...

Skitbra! Fram för mer hårdrock inom mjukslöjden! Vad glad jag blir.

Frej sa...

Fan tack Johan! :) du som skinnsömmare har ju finfina möjligheter att ta konceptet vidare! *hinthint, nudge nudge*