torsdag 16 juni 2011

Två knivar efter stämman..

Sådär, nu har jag satt kniven i handen igen så kan lika gärna skriva lite som avbrott. Tror nästan det blivit min nya grej det där, att vara lite tankspridd och lägga handen över knivbladet som pekar mot en när det är fastskruvat i hyvelbänken under vissa raspningsmoment. Har sen ett gäng år tillbaka slutat opp med att tejpa mina blad så det finns förstås en risk man skär sig. Men samtidigt kan jag tycka det knappt gör saken bättre med en tejp över bladet, för är du trött eller på annat sätt mindre alärt kan man nog skära sig precis lika svårt. Kunde förstås sätta en liten bit kork eller dylikt på spetsen, fast om jag känner mig rätt vore den väldigt mycket ivägen rent känslomässigt. Kan ju inte avsluta den snygga strömlinjeformade kniven med en klumpig kork liksom :) Skulle paja estetiken fullstänidgt!
Håller just nu på med två stycken knivar samtidigt, båda av lite mer vardagsbetonad art och det är riktigt kul faktiskt att få formge verktyg vars första syfte är att vara funktionsdugliga. Har varit så mycket pill och smådetaljer senaste åren att det är förbaskat uppiggande att jobba såhär. Det ena är en brukskniv av lite småhistorisk karaktär och den andra en täljkniv, min första förövrigt och jag gillar´n skarpt. Kommer nog bli lite svårt nästan att lämna ifrån sig, men bladet var billigt så kanhända är jag lite full i fan och gör en till mig själv också sen.   

Liten studie i skaftets olika faser. Väldigt förtjust i den här formen!
"Enter the atmosphere"
Håller också på att experimentera med en skaftningsmetod där man delvis borrar- och delvis bränner upp hålet för tången, vilket hittils har fungerat fint. Med glödgad tånge är det onekligen lättare att få bort material i hålet där det faktiskt behövs, vilket annars är lite komplicerat eftersom man har svårt att se ned i det lilla hålet och undersöka var det tar i och vart man behöver ta mer med nålraspen. Men bränn inte för mycket utan ta ändå det sista med fil, annars finns risk det kan börja glappa om man bränt på för friskt.
I helgen som gick ägde den årliga fiolstämman i Ransäter rum och för en gång skull stannade jag kvar och inhyste ett tiotal kompisar som ville hit. Var skitmysigt på det hela med mycket prat om den folkliga konsten och meningen med slöjden, musiken och allt det där krafset vi håller av. Brände också av en liten snabbkurs i bältesfix när de andra dragit över till hembygdsgårn och vi stannat hemma med Anders tokfina Samojeder. Sjyssta de där småisprojekten som blir klara på en kväll sådär. Känns kreativt

3 kommentarer:

Kakan sa...

möhöö men man ser ju inte hur de ser ut som färdiga ju! (men jag diggar formerna!!!)
jag gillade bältesfixet :)har letat på schyssta breda remmar i det där genomfettade remlädret som jag tänker blir bra till konten! Så jag packar nog i den och drar med mig den som projekt nästa gång jag kommer :P
pus <3

Frej sa...

Men osh! skall du dra på hela konten? ja det får du ju förstås :)

Nej men Elins kniv sitter fortfarande i olja och den andra skall filas innan den ä klar så helt färdiga är de faktiskt inte än, så däså!

Edvin sa...

Coolt!

Jag är alltid rädd för att förstöra härdningen med glödgad tånge men du säger att det går bra alltså? Då ska jag nog prova på mitt nästa projekt.