onsdag 27 juli 2011

I en medeltida skog

Det här med dräkt ja, jag pysslar ju en hel del med vad vi inbitna kallar för Historiskt återskapande eller Reenactment, som det heter på det engliska språket. Ett intresse som tar upp stor del av min hantverkande uppmärksamhet och särskilt den textila biten har varit tacksam att hänge sig åt under Uppsalaåren eftersom den inte kräver så mycket av skrymmande arbetsbänkar och verktyg som mitt hårdslöjdande gör. Jag har under flera år nu ägnat mig åt både Skandinavisk järnålder och 1300-tal och har ganska kompletta dräkter för båda perioderna, med en viss tyngd åt det medeltida. Men, jag sömmar inte i så stor utsträckning att jag äger ett stort antal av varje plagg utan snarare har jag sytt om och utvecklat de plagg jag redan har. Å ena sidan är det en ekonomisk fråga eftersom jag inte prioriterat att lägga så mycket pengar på nya tyger och å andra sidan tycker jag det finns ett värde i att faktiskt se till och använda sina kläder och låta dem få lite sjysst slitage. Vi pratade om det i föreninngen nu på medeltidsdagarna i Varberg det här med att många av oss dyker upp i ny stass varje år vilket lite grand ger ett intryck av att folk på medeltiden alltid hade nya kläder på sig. Det är en lång diskussion det där och visst är det ju skitkul att få visa upp sina nysydda grejer och få respons från kompisarna, men samtidigt får man som publik en lite bättre helhetsbild om vi som medeltidsnissar faktiskt bär och brukar prylar som ser lite nötta och använda ut, det ger onekligen en litet mer trovärdig upplevelse.

Den dräkt jag vanligtvis bär på evenemang nu är cirkus fyra år gammal och har varit med på diverse ställen, både som arbetskläder och "sovsäck" när det varit lite kyligt i tälten om nätterna. I grunden är den sig lik men både jacka och hätta har fodrats under åren och i förra veckan blev den så slutligen komplett då mina första hansydda kängor färdigställdes. Det känns bra på nåt sätt, jag vet vad grejerna går för och jag känner mig liksom inmojad och klädd i dem, de har sen som sagt några år på nacken så man behöver inte heller vara apatiskt rädd om dem. Tror jag visat dem här för längesedan men kände lite grand att det kunde vara kul att lyfta fram grejerna igen. Så, en vacker kväll råkade Karin och jag befinna oss vid en liten sjö i bergslagen där skogen var snäll och inbjudande. Behöver nog inte säga att jag älskar grönska ganska högt, om inte annat får bilderna tala för sig :)
 Det blev lite John Bauer-varning på´t men det var nog nästan oundvikligt med kombinationen av kläder och natur... å inte klagar jag heller.
 Blåbärsmonster! Sade jag att jag tycker om blåbär också?
 Å där är skorna mina, i väldigt fint och smidigt läder och så fort de fått ordentliga snören är de redo på riktigt.
Kniven med den målade slidan äntligen i bältet, tillsammans med den trogne tjänaren hornsöljan.
En fin kväll som sagt..
Kunde ju ha berättat en massa om kläderna nu men det här blev inte ett sånt inlägg, många av er vet precis hur allting gjorts och ni andra njuter nog lika mycket av bilderna oavhängigt den vetskapen.

8 kommentarer:

Sarah A sa...

Mycket trevliga bilder! Jag får lite oavsiktligt en begränsad uppsättning kläder (som därmed blir väl använda, lappade och lagade) eftersom jag intresserar mig för så många perioder så jag varken hinner med eller har råd med allt :)

Dina kängor blev riktigt snygga förresten.

Kakan sa...

*nyper dig i din john bauerska rumpa och försvinner med ett flin in bakom ett blåbärssnår*

<3

Anton Wijk sa...

Hujedamig så tjusiga skorna blev du! Och det där knivfodralet, huff så fint! Keep up the good work, du gör det ju så otroligt bra!

Anonym sa...

Otroligt fint! Skorna, kniven, bilderna i sig! Du har en makalös känsla för färg. Fortsätt inspirera :) /Olivia

Frej sa...

Nämen, nu ä ni väl lite för fina va? :) Tack tack så väldans!

slingerbult sa...

Jäkligt fina bilder!!!
och sjukt snygg färgkombo det är på din dräkt, det gjorde sig riktigt bra där ute i skogen. Tummen upp för kängorna också!

Frej sa...

Tack Elin :)

Malin sa...

fantastiska bilder. blir helt förförd av all färgprakt. fint!