tisdag 19 juli 2011

Lite smyg

Tjärade precis mina numer färdigsydda kängor. Jag hade väl en halv idé om att låta dem bli så svarta som möjligt under ytbehandlingsmomentet... men de blev lila. Ja nä de är väl inte galet lila så men det skiftar lite åt det hållet och det får nog va som det blir för egentligen är det så sagolikt jävla snygg färg på lädret från början så det är nästan synd o skam att gömma det bakom en svart yta. (Fast jag vill ju ha svart innerst inne).

Å det här är ju en jätteirriterande bild det är jag medveten om men vill inte visa allt förrns snörningen är finito och sen finns fundering på att ta lite nya dräktbilder i helgen. Kom på att jag inte riktigt gjort det sen 2008 eller nåt, å det är ju några år sen.

Å med kängorna snart klara å bara läderhyfs kvar på patinorna taggar jag järnet för att ge mig på det lilla inofficiella vikingaslöjds-mandomsprovet. Korta ord där. Villes lyrbörs och den är jääääääätteliten verkligen. Lite mumligt o mörkt kort men det är ju för att hela grejen är lite hemlig sådär. Måste hålla på sina recept förstås. Eller så kan det va att jag inte riktigt behärskar kameran men det är det ingen som vet och det är ju det som är det fina.

Nu blev det jobbigt här för jag går faktiskt igång lite grand själv på den där bilden. Den gula färgen hade torkat alldeles strålande sen sist så nu har jag rört ihop lite engelsk röd och bränd umbra, för att lätta upp det röda, så banne mig om inte slidan verkar bli precis som jag drömt om. Känns bra, bra som bara den faktiskt.
Mycket om färg nu men det är fint, det är sommar.

4 kommentarer:

slingerbult sa...

Du, det ser fint ut - som vanligt! Ska bli spännande att se skorna när du törs visa hela.. lite svartare blir de nog när du använt dem och de blivit blöta några gånger.

Förresten är knivslidan sjukt fin!

Frej sa...

Snäll du :) Jo visst blir de det men jag hade väl velat ha dem SVARTA verkligen, men det är ju egentligen rätt korkat för djävulen va varmt det skulle bli med tanke på vilken årstid de kommer användas under mest. Är nog varmt så det räcker ändå.

Är lite såld på den faktiskt, å skulle du vilja ha flera knivar nån gång kan du få med färg också :)

Ville sa...

Lägg kängorna i ett järnoxidbad så blir de svarta. Jag gjorde ett test för några år sedan med en veggarvad koläderbit och den blev lakritssvart (så svart som svart kan bli).

Stålull i vatten verkar vara det enklaste sättet.

Jag är sjukt nyfiken på lyrbörsen. Ska bli kul.

/Ville

Frej sa...

Mm jag har färgat med järnoxid på både väskan och lädret till mina patinor men kände jag ville åt något lite mer skonsamt sätt nu, pratade med historiska rum- Per om det där och det känns som att oxiden inte är helt skonsam mot lädret i längden.
Men jag vet inte, man kanske hinner slita ut dem innan det märks någe..