lördag 27 augusti 2011

Ölorre

Min första dryckesfågel är färdig och var en dag ute och spatserade på sitt gamla älghorn ute i stenpartiet för att fira det åter var morgon. I början hade jag svårt att bestämma mig för om det var en champagne-gök eller en öl-orre, eller kanske till och med en mjöd-ripa, den ville liksom inte bestämma sig för vilken form den skulle ha. Men jag får nog lov att säga det blev en öl-orre ändå, som jag helst önskade också. 

Nu var det ju såhär att jag på ett tidigt stadie övergav tanken på att göra en vrildrickare såsom de allt som oftast hittas i diverse slöjdsäljarställen. Alltså oljad och inget mer, i någonslags fanatisk eftersträvan av att få titta på inoljat trä. Det kan för all del vara en rätt trevlig syssla men nu kände jag hellre för att måla den och tanken var att den skulle ha samma typ av målning som många gamla dryckesfåglar har. Som denna förslagsvis, helt enkelt som en stiliserad fågel. Å jag försökte verkligen, det lovar jag! Men så fort jag fått på första färgdutten insåg jag att det aldrig skulle gå. Så den blev såhär istället.  

Använd färg är Beckers konstnärsolja och började med den röda vilken är en transparent järnoxidtjosan. Hade väl en halv tanke om att det vore snyggt att låta träets struktur lysa igenom men det sade liksom KABLÄNNH! o så vart jag tvungen att löpa linan ut och ge full kraft åt färgskiftningarna.





Är i ärlighetens namn väldigt nöjd med hur den till slut blev och jag känner en stark längtan efter att leka mer med smynaturalistiska former såhär och smeta in dem i kraftfulla färger. Förövrigt i livet skall jag snart packa in lite bohag i bilen för imorrn flyttar jag upp till Sätergläntan där jag skall gå år två på deras träutbildning. Jag har nog inte nämnt så mycket kring det på den här sidan och kommer nog inte att göra så värst mycket väsen av det framöver heller. Största skillnaden blir väl att det jag får ur händerna stämplas Dalarna istället för Värmland och att många projekt troligtvis får lite mer av en folklig betoning. Jo, nåt sånt..
Mors!

4 kommentarer:

Kakan sa...

Jättefint älskling! Helt fantastiska bilder också, den lilla fågelns karaktär känns så smygig och prålig på samma gång. den böjer liksom ner huvudet lite ödmjukt fast den strålar av fina färger. hihi. hoppas att jag snart får skåla med dig och orren! <3

Kakan sa...

...förresten så är det en stor artikel om en snubbe som gör dryckesfåglar i nyaste numret av Hemslöjden! lite annan kategori än din lilla skönhet men jag gillar't jag :) puss <3

Frej sa...

Fan va fin du ä :)
Jo jag har faktiskt försökt att få den just sådär lite undfallande och tvekande, precis som den typen av hönsfågel gärna uppfattas. Så det är ju skitkul om det gått fram.

Låter bekant om det är den jag tror det kan va. Duktig fan!

Mikael sa...

Brännvinstupp? Nej men allvarligt en fin liten tingest blev det, hoppas du kommer känna dig hemma på Gläntan!

Skulle förresten du (och du också Karin?) komma med till Jönköpings allmogemarknad?