tisdag 15 november 2011

Delårsrapport

Ja det här är ju ett märkligt inlägg förstås. I början när vi flyttat upp hit till gläntan lät jag systematiskt bli att ägna någon tid åt gamla fina bloggen, sen taggade jag som fan några veckor in på terminen men hade väl egentligen inte producerat något som kändes meningsfullt att fota och skriva om. När jag väl hade det kraschade passande nog min gamla dator så nu står jag lite granna på bar backe igen här på bildfronten men kanhända var det en bra isbrytare för nu känns det lite mindre dramariskt att skriva :)

Hm.. ja. I förra veckan, förövrigt också veckan efter ett välbehövligt påsklov, hade vi hyveltillverkning på schematet och spottade ur oss några stycken per man. Två blir/blev det för min del fördelat på en putshyvel ibjörk med asksula och en styckna liten rubank som ännu är under produktion. Det är ju det där ständiga problemet med att stanna vid en viss punkt och inte skena iväg när hyveln egentligen är klar och brukbar. Men vår lärare tog sig för med att medtaga ett par av hennes böcker hemifrån som av en händelse innehöll en massa hyvlar från olika hörn av världen. Alltså bär det sig inte bättre än att undertecknad fattade tycke för lite olika former av dekor så nu skall det skäras ut ansikten och tjohejsan i fronten på rubanken m.m.


Egentligen tycker jag kanske inte det är helt ok att smyga med övrigt hantverk i bakgrunden när man fotar ett visst föremål, men nu blev det så i alla fall. Putshyvel föröver!

Känns lite fint att hyvla fasett på sin hyvel med sin hyvel. Det skall alltså bli en arg inkagubbe där på rubanken som är fastspänd i bänken, såklart.

Faktum är att det smugit sig med en undertiden-bild på första hyveln så lite förevisande kan det bli ändå. Jäkligt mysig den där bandkniven förövrigt.
 Nästan sådär första veckan bestämde jag mig för att plocka ut sjysst skärarvirke för att öva mig på att använda de bildhuggarjärn vi har här och nu har den äntligen blivit klar min lilla skrivarmunk. Har varit fin kvällssyssla just för att bryta av lite mot de projekt man jobbar med under dagarna. Vissa påstår att det är bra att helt ta paus från slöjdandet  men de måste nog ändå ha fattat fel på nåt sätt där...
Rödfuru från Orsatrakten skall det visst va och förlagan är en liten eflenbensfris på ett skrin från 1000-talet. Jag har alltså dragit upp den rejält i storlek. Nu står jag sen inför det förbannat svåra valet om jag skall måla den på något sätt eller låta bli. Det skurna träet är fint men årsringarna stället till det på vissa ställen bl.a. i hans hår där fibrerna korsar de skurna stråna vilket gör att det ser ut som om han
har rastaflätor. Leker med tanken på att måla honom helt svart med tjära och kimrök men kanske är det ändå så att det finaste blir att försöka imitera elfenbenets skeviga vita färg. Ingen bestämt sagt där än.

Veckan innan lovet i sin tur hade vi tvåor pilflätning med en förbannat trevlig dansk gube vid namn Sten Madsen och det är nog första gången på länge som jag känt den där känslan av att ha hittat något helt nytt område som helt slukar ens intresse. Jag skall se till o fota de andra två alstren också men här får det avslutas för idag men ett uppläggningsfat jag gjorde som kopia på ett han hade med sig. Modellen är väldigt romersk i sitt stuk och för den delen också vad gäller flättekniker och man kan nästan se det framför sig på ett matbord, fyllt av hällstekta bröd eller saftiga frukter.

Just den här veckan är vi förresten nere hos smederna och skadar oss i händerna med helt andra verktyg än vi annars brukar använda. Igår smidde vi(är själv helt tolat jävla grön på glödgat järn/stål) krokar med löv o spik och idag gick vi raskt över till att börja med de tänkta skavestålen. Det verkar faktiskt fungera men jag gillar tanken att bara på några få arbetstimmar går från att vara total nybörjare till att smida lite småspeciella eggverktyg. Men kul är det så varför inte! hej hej

5 kommentarer:

kurage sa...

Välkommen tillbaka till verkligheten, ur gläntanbubblan! Saknat dig!

kurage sa...

Det ser som om du lär dig grejjer också. Kul att se!

Frej sa...

Tack Anders ;)
Jo det är nog fan så att en del saker faller på plats för första gången här uppe. Håller på o gör folkliga sängben nu till vårat nytillskott på rummet så det har barkat åt fanders riktigt.

Kakan sa...

Finis <3 jag tror att du fortfarande var på lov mentalt när du skrev detta, eftersom du tydligen hade varit på påsklov i november :) jättefint som vanligt och glöm inte att uppdatera med den nyss färdiga rübanken!

Frej sa...

Oppsan ja det har du visst rätt i.
Mm du skall få hjälpa mig fota dem snart, den å guben m.m.
ja benen för den delen också..