söndag 25 mars 2012

"Inkahyveln"

Solen sken så snällt i förmiddags så när jag fotade mitt lilla rundskåp(bloggar om det lite senare) passade jag också på att få några bilder på inkahyveln, som den kommit att kallas. Alltså det är en vanligt jävla rubank egentligen, fast en rubank som Taubat iväg på en båt mot södra amerikatet och fraterniserat sig med mönsterhuggna stenstoder och småtempel. Ja, å sen kommit tillbaka hem då förstås!


Jag vet inte vad grejen är, varför jag envisas med att hela tiden blanda in "annan" ornamentik och annat formspråk såhär?? Eller det kanske är där svaret ligger, det kanske inte är någon okänd ornamentik när allt kommer omkring. Jag har en liten idé nämligen vilken i korthet går ut på att det här med folklig kultur är redigt gränsöverskridande och att påstå det finns en massa skandinaviska prylar som förekommer exklusivt här inte är annat än fullständigt dyngsnack. Det är klart det finns vissa specifika små detaljer som kanhända är endast hemmahörande på ett ställe, men på det stora hela är det mer som knyter samman över geografiska spann än skiljer. Som exempel har ju flera kattuner(sjyssta tryckta bomullstyger) som förekommer i dräktdelar här i Dalarna sitt ursprung i kaftaner och andra plagg längs de östliga omnejderna av sidenvägen. Jävligt svenskt.


För att så ta min hyvel som exmpel har folk i stor utsträckning dragit associationer till sydamerikansk konst och framförallt inkarikets bildvärld, med alla sina grinande demoner etc. Det stämmer förvisso att jag kikat på en del foton därifrån när jag ritat upp mönstret på hyveln, men i min mening skulle mönstret precis lika gärna kunnat hämtats från gamla asiatiska bronser. Å det fina i alltihopa är att båda är lika rätt, herrejävlar människorna som levt och verkat i sydamerika har ju vandrat ned från asien!! Inte konstigt då att konsten är så lik.. öö sig själv.


Men det är lite klurigt såntdär. Människan har dekorerat sina ägodelar och sig själva också för den delen, i syfte att visa vilken grupp och vilket område de tillhört och kanske i lika hög grad vilken grupp de inte tillhört. Ornamentik har alltså både en exkluderande- och en inkluderande funktion. Med vilken rätt dekorerar jag då min hyvel på detta sätt?



4 kommentarer:

Fanny sa...

Så jäkla snyggt!

Anonym sa...

Sjujäkla fina färger du.
Vackert som... ja.

Lena

Frej sa...

:)

Andrea sa...

Den är skitsnygg Frej! Speciellt färgskiftningarna.