tisdag 20 mars 2012

Kreativitetens olika faser och själsliga slakter under ett projekt

Vi har precis börjat våra projektarbetesveckor nu vilket mer eller mindre är det sista vi pular med det här året. I början var jag inne på att tillverka textilrelaterade verktyg som bandvävstolar eller skyttlar etc. men hur det nu var så blev jag tvungen att erkänna för mig själv att hjärtat låg annorstädes. Så istället för att inleda sjyssta samarbeten med textilarna(läs öva på att jobba mot kund) så vänds skutan mot det introverta i form av ett gotiskt 1400-talsskåp i ek och ask. Se på fan.
En orsak till att det så sällan skrivs här är att jag skulle vilja just skriva lite mer. Det blir mest ett enda upprepande av bildupplägg och en å annan strökommentar. Börjar kännas rätt trist efter några år av skrivande. Men! såhär i början av ett stort projekt kan man ju faktiskt delge lite reflektioner som dyker upp.

Förra veckan och fram tills idag har ägnats åt att förfärdiga ritningarna för mitt skåp och nyss 25 fyllda kan jag konstatera att den kreativa processen under ett projekt genomgår ett antal givna återkommande stadier. Till att börja med utgår du från en idé eller skiss och börjar därefter tillverka ritningar och modeller av det aktuella föremålet. För det mesta löper det på ganska fint i början och du låter kreativiteten flöda utan att ta alltför mycken hänsyn till problem och frågor som dyker upp. Men när tiden är mogen har kuggarna i kreativitetshjulet kärvat ihop såpass mycket att du helt enkelt blir tvungen att stanna upp totalt och du genomgår en inre kris där allting är helvete och totalt ärkedjävligt eftersom du precis insett att dina grundidéer som du jobbat med felar på ett flertal plan. Därpå följer ungefär ett par dagar då du bryts ned i samma takt som dina ritningar och du försöker förgäves ta dig ur det hela, vilket förstås är helt hopplöst. Finns ingen annan väg än framåt nämligen, ja att ge upp förstås men din idé är nog ändå i grunden så bra att den kräver att bli genomförd. Annars hade du märkt det på ett tidigare stadie och besparat dig kraschen.

Just såhär klappade jag ihop i slutet på förra veckan men så igår och idag har jag tagit mig ur svackan och med både extern- och inre hjälp hittat sjyssta lösningar på mina problem. Skåpet har fått helt andra proportioner kontra de gamla skisserna från innan jul och allt känns slutligen totalen rätt så imorrn skall jag ta ut virke och börja snickra!

Konstpaus med fotisar på tvenne förvaringskärl :)







Jag känner väl igen det här fenomenet men det är nog först i det här projektet jag kunnat definiera processen så tydligt. Minns hur jag förra onsdan stod i matkön och berättade för en vän om hur jag kände att det var på väg att gå utför med skissandet och att jag visste precis vad som väntade i att de kommande dagarna skulle innebära en massa huvudbry men att det därefter skulle vända som alltid och mynna ut i något betydligt starkare än innan. Det är nog bara att acceptera hur det fungerar och helt enkelt rida ut stormen. Erfarenheten säger ju att det löser sig och med den vetskapen går det förstås betydligt lättare att stå ut med motgångarna.

5 kommentarer:

Sarah W sa...

Jag har samma typ av problem ibland när jag ska gå från design -> mönsterkonstruktion -> sömnad av ett plagg. Lika tråkigt varje gång, men skönt när det reder ut sig.

Anonym sa...

Alltså - du får faan inte sluta blogga. Det är OK om det är sällan men sluta inte.
Och gudars va fint lock det var på det kärlet du!

lena

Frej sa...

Nej för fan Lena jag tänker inte sluta, det var inte så jag menade. Tycker bara det är trist att alltid mest slänga upp bilder lite slentrianmässigt utan att riktigt säga något ytterligare. Vill mer än så.

Jo jag tror processen är applicerbar på de flesta hantverk Sarah. Så länge man utgår från någon typ av förlaga hur som helst och inte improviserar helt fritt. Men det är faktiskt inte så ofta man tillåter sig det, tyvärr..??

Julia sa...

Hej Frej!

Jag har för avsikt att lagga mig ett kärl, och undrar om du har några bra tips på litteratur, personer eller tillvägagångssätt, när du nu lyckats göra ett så fint.
Har du något i den stilen får du hemskt gärna skicka iväg ett mail till xxluddfejsxx (kanelbulle) hotmail (flugskit) com.

/Fiskinfluensan

Frej sa...

Julia förlåt jag är så seg, tänker allt svara dig men har inte kommit till skott än.