lördag 7 juli 2012

Färdigrenoverad hyvelbänk

Ja, fix med hyvelbänk var det ju prat om tidigare och det blev ju riktigt finemang med den saken till slut. Underredet var klart sist och vad som egentligen behövde åtgärdas på bänken var att sjysta till ytan på´n. Funderade en liten stund över vilket förfaringssätt som vore bäst men insåg rätt snart att det som gällde helt enkelt var att hyvla ned ytan en mm eller så. Vi hade ju hyvelmakeri en vecka i höstas på Gläntan och för att jag skulle kunna hyvla ned bänkens yta krävdes att jag först planade själva hyvlen, så det kändes ju fint att både ha gjort det tidigare och för den del tillverkat två stycken hyvlar helt från grunden. Det hade inte varit någon omöjlighet för mig tidigare heller men nu fanns liksom inga hinder alls, bara att köra på.


Här en studie i konsten att hyvla på ett felaktigt sätt. Testade till en början på golvet för att se hur det tog men sen fick jag lov att bära ut hela ekipaget på gräsmattan för det är ju trots allt totalt jävla helkorkat att stå på knä och försöka hyvla en dryga två meter lång yta.


Lyckades till stor glädje vålda av ena sidostycket vilket tillät mig att hyvla ända ut, så jag inte riskerade att fullständigt trasa sönder den här biten, eftersom ju fiberriktningen blir vinkelrät mot resten av bänken.


Har i hög grad försökt plana bänken så mycket som möjligt, men utan att det kändes fånigt. Det var ingen större fara där heller så det räckte i princip med att ta jämnt över hela. Det är alltså furu med björkstycken ytterst där slitaget är som störst. Klipsk den där Filip!



Verkar som den fick godkänt även av gamle Hr Nässlovitch. Hade ju aldrig gått för sig annars heller!


Å slutresultatet efter oljning.

 


På samma temata hittade jag också den här lilla hyveln på en loppis i Stöpafors. Inte utan än att man blir lite nyfiken på vart den kommer ifrån för det är ju helt uppenbart inte resultatet av Snickar-Jockes bakistråkiga-söndagsförmiddag i snickarbon. På tok för säkert skuren kil och övrig dekor. Enkel förvisso men det handlar helt säkert om någon form av serieproduktion. Men varifrån? den har ju några år på nacken trots allt...

2 kommentarer:

Lilla Nea sa...

Den blev riktigt trevlig, den lilla bänken ju! Olja = <3

Frej sa...

Den lilla STORA bänken!