onsdag 9 januari 2013

Från skjorta till skjorta

Om det fanns två orter som hette Skjorta kunde man av rubriken tro att jag skulle ut å resa. Ja just det...
 
Det här med skjortor alltså, det är ju ganska trist. I alla fall om man ser till vad som är modernt och tillgängligt för den vanlige medborgaren i vårt glada västerland. Orden valfrihet och mångfald är inte de första man tänker på. Tråkigt kan man ju tycka för visst existerar det riktigt skojiga varianter på detta plagg som i sitt snitt är så förbannat väletablerat. Måste säga jag tycker oändligt synd om alla män som arbetar inom de yrkesområden där skjortan är det självklara plagget. Visst finns det många arbeten där man bör se respektabel- och kanske inte för "exotiskt" tillsnofsad ut, men det borde inte vara synonymnt med den textilt beiga dödsångest som råder. För det är faktiskt inte överdrivet inspirerande att gå i affärerna och se alla dessa dåligt sydda och färglösa skynken. Har man pengar underlättar det säkert för att ta sig förbi de estetiska skotten och ibland hittar man ganska fina skjortor även som vanlig dödlig, men fortfarande alltför sällan i mitt tycke.
 

Eftersom jag nu alltså tröttnat på att leta tråkskjortor i affärerna har jag blivit frekvent utforskare av tygaffärers stuvlådor där man förvånansvärt ofta hittar riktigt fina tyger. Stuvarna brukar dessutom vara ganska perfekta i storlek för att räcka just till en skjorta. Ovan på bild syns den blåmönstrade historian jag gav mig i kast med senast. Om tillfälle uppstår kanske det dyker upp en bättre visande bild men just nu är det så förblånat dåligt fotoljus/väder så det får vänta.

Från skjorta till skjorta alltså. Egensydd skjorta på sig och i färd med att klippa ut delar till nästa!


Det här blir däremot inte en skjorta i fin mönstrad bomull, utan snarare raka motsatsen i form av en ärke-blaggarnsskjorta i ett grovt handvävt linne jag köpte på Sätergläntan för ett par år sedan. Karin syr krage och slag medan jag ger mig på ärmar och sidosömmar. Skjortan är till stor del baserad på en skjorta som kamrat Adam hittat i Mora på antikmässa. Troligen sydd under tidigt 1800-tal och väldigt enkel och fin i stuket. Hans egna reflektioner av den läses med fördel här "Skjortan från Mora"


En rejäl arbetsskjorta kommer det bli och den görs egentligen inte i något speciellt syfte mer än för mitt eget höga nöjes skull. Kommer säkert att ta en bra stund att slita in men därefter kan den nog bli ganska skön att ha på sig, under diverse grovgöra.
Härnäst väntar en stuv med blåbrunlila botten och en mörkt ockragul randning.

 
Bra fin fransk folklåt

(Hah, tydligen mitt 222:a inlägg. Lite som Bilbos födelsedagsfest fast dubbelt så mycket)


Inga kommentarer: