måndag 8 april 2013

Tovträ i sol

Vi har ju fullständigt snöat in på det här med filtning och när nu Karin skulle till å fylla här tänkte jag det kunde va fint med ett litet redskap relaterat till denna glädjekälla, filtning alltså!
 
 
Man tager sig då först ett lämpligt ämne( ja, jag bestämde mig för att ett tovträ väl kan komma till användning. Vi filtade ett par provbitar med broderier och jox på och det kändes under arbetets gång som att en såndär grunka kanske är rätt användbar eftersom man inte alla gånger får så stor effekt med bara händerna) och kapar ämnet på mitten. Dels för att det är på tok för långt och sedan för att få något bra att klubba ned yxan när man skall klyva ut stycket. Nästa projekt blir nog om att slöjda en klubba...

 
Virket ifråga är sälj, dels för att det stod på rännet men också för att det är rätt lätt att skära i. På biten ritas tovträt upp med stor precision och angenäm noggrannhet. Hoppar man över detta moment riskerar man att hugga fel vilket kan bli tråkigt. Ritar man å andra sidan inte upp en mall kan man rent teoretiskt inte hugga fel heller, men det är väl en bedömningsfråga det där, vad som känns bäst.

 
Säljstocken jag utgick ifrån hade en förgrening som jag tänkte kunde bli trevlig till handtag för tovträt. Fiberriktningen upp mot grenen var det visserligen lite si och så med så föll till föga och sågade bort en del material vid handtaget. Men i övrigt är allt utkluvet och yxat med bästa vännen där på kubben. Det här är från förra veckan och jag brukade försöka komma ut och börja strax efter åtta på morgonen och jäklar vilka fina förmiddagar man fick där när solen så sakta letade sig upp över Rudshöjden och började värma upp händerna och luften.
 

 
Här hade jag fortfarande ingen aning om huruvida ovansidan skulle dekoreras eller inte, eller för den delen hur den exakta formen på tovträt skulle bli, men det slutade faktiskt med att jag kunde hålla mig och låta ytan vara ganska rå, bara renskuren med yxan. 

 
Min gamla mora-täljkniv börjar ge med sig i bladet så ny täljkniv står också på listan. Men skedkniv och diverse andra kommer man långt med.


Tovträn fungerar väl som så att deras undersida är räfflad och när de skuffas fram och tillbaka över ullen som skall filtas hjälper man till att leda ned ullfibrerna i varandra så de knusslas ihop och krymper samman.

 
Så om det här är en lagom bredd på räfflor återstår att se, men det borde väl kunna fungera smidigare än med bara händerna förhoppningsvis.
 
 
 Allt utom undersidan, misstänker det blir dumt, är inoljad med kallpressad linis och det blir en rätt mysig gul nyans på´n av det.
 
 
Linjer har skurits med säkrare hand men texten blev lite skoj i alla fall. Vissa bokstäver är förstås mer tacksamma än andra.
 

3 kommentarer:

slingerbult sa...

Sjukt fint du! Kul att se hela processen dokumenterad också.

Anonym sa...

Hur funkar den?

Frej sa...

Å det vet vi inte än, har inte hunnits med några fler större filtprojekt än. Lovar redovisning när det skett :)